Описание методической разработки урока английского языка, посвященного Ф.А. Абрамову.
Цель – развитие познавательного интереса у учащихся и повышение мотивации к изучению английского языка. Задачи: 1) развитие лексических навыков по теме; 2) развитие навыков устной и диалогической речи; 3)развитие умений работать с информацией, принимать участие в дискуссии, отстаивать свою точку зрения по проблеме; 4) расширение знаний о биографии и творчестве Абрамова; 5) воспитание бережного отношения к истории, культуре, традициям малой Родины .
Правила игры: В игре принимают участие 2 команды. За каждый правильный ответ команда получает баллы. Выигрывает команда, набравшая большее количество баллов. Учитель выступает в роли ведущего (в помощники для подсчёта баллов можно пригласить 1 или 2 учащихся или классного руководителя). Для проведения мероприятия необходимо подготовить: презентацию в Power Point или наглядный материал с фотографиями, фразы для 1 раунда (можно на доске или в презентации), индивидуальные карточки с текстами и вопросы для 2 раунда; задание по проиведениям для 5 раунда.
Ход урока: Сегодня у нас необычный урок. Во-первых,он свяжет два предмета- английский и литературу.Во-вторых, он будет посвящен нашему северному писателю Ф.А. Абрамову.(слайд1)И это будет урок-игра.Поэтому вам нужно разделиться на 2 команды и придумать название.
Итак, команды готовы, начнем.1раунд-разминка перед игрой. Перед вами ( слайд2 или на доске) фразы и слова на английском, которым надо дать русские эквиваленты: 1. the bank of the Pinega 2. to publish poems 3. to go to the front 4. to volunteer 5. characters of the book 6. the truly picture 7. to describe the life 8. changes 9. to appear on TV 10.to be buried
Вы хорошо справились с этим заданием , тогда переходим ко 2раунду. Каждому предложен текст. Прочитайте его и письменно всей командой запишите ответы на вопросы (слайд3 или распечатка): 1. Why was his childhood difficult? 2. When did he finish the education? 3. How were his works accepted? 4. What is reflected in his novels? 5. What proves,that his life is closely connected with Vercola, his native village?
3 раунд. Пока помощники проверяют правильность ответов, вернемся к текстам. Составьте вопросы для противоположной команды.
4 раунд — фотовопросы. Выберите номер фотографии и расскажите , как она связана с жизнью и творчеством Ф. Абрамова.(слайд4 или фото) l русская северная деревня l эпизод войны l река Пинега l женщина из деревни l С-Петербург l книги и газеты
5 раунд — литературный. На доске(или распечатка) (слайд5) в левой колонке название произведений Абрамова, в правой — их основное содержание. Соедините. 1.«братья и сестры» 2. «3 зимы и 2 лета» 3. «алька» 4. «бабилей» 5. «пути-перепутья» а)about a sad holiday in the village б)about the war, women in the village в)about the life after the war г)about the life of the greatest helpers in the village д)about the attitude to the native village
И последний 6 раунд. Докажите , что нам северянам следует читать произведения Ф. Абрамова (слайд 6) или может нет.
Спасибо за работу. Давайте подведем итоги, посчитаем баллы. Вы доказали, что произведения Ф.Абрамова читать надо. Поэтому домашнее задание- прочитать один из рассказов писателя и дать ему краткую аннотацию по плану(слайд 7) или составьте кроссворд по теме. РАЗРАБОТКА НА АНГЛИЙСКОМ. Good afternoon! Today we have an unusual lesson. It will combine two subjects — English and Russian Literature. It will be devoted to the northern writer Fedor Abramov .Besides, it will be a game, so you have to divide into 2 teams. You are ready and we can start. Let's warm up. The 1st round . In turns you are to give Russian equivalents to the phrases in English. Name the number to open any one in turns . 1.the bank of the Pinega 6.the truly picture 2.to publish poems 7.to describe the life 3.to go to the front 8.changes 4.to volunteer 9.to appear on TV 5.characters of the book 10.to be buried You are good at words so we can work with teh text in the 2nd round. Read it to yourself and answer the questions together. 1.Why was his childhood difficult? 2.When did he finish the education? 3.How were his works accepted? 4.What is reflected in his novels? 5.What proves,that his life is closely connected with Vercola, his native village? While the assitants are working with your answers, let's proceed to the 3rd round. Using the text, make up questions to the opposite team. The 4th round is the photoround. Explain how these photos are connected with Abramov's life or books. The 5th round is the literary round. Match the names of Abramov's books and their main ideas.«Братья и сестры»,«3 зимы и 2 лета», «Алька»,«Бабилей»,«Пути-перепутья» а)about a sad holiday in the village б)about the war, women in the village в)about the life after the war г)about the life of the greatest helpers in the village д)about the attitude to the native village The 6th round will test your arguement skills. Try to give as many reasons as you can to prove that we should read Abramov's books. Thanks for your work. Let's score the results. At home please read one of his works and write a short essay or create your own crossword on today's topic.
ПРИЛОЖЕНИЕ. текст Fedor Abramov was born in 1920 in a small village on the bank of the Pinega river. His father died when Fedor was two, so the boy had to start working when he was only six. He studied well at school and then published his first poem. In 1938 Fedor Abramov entered the University in Leningrad, but the war changed everything. He volunteered to the front, where he was wounded twice.After the Great Patriotic war he came back to the University and graduated it with the degree. Abramov's first book appeared in 1958. « Brothers and sisters» was about the courage of Russian women, who worked in the country during the war. The author described his own experience in the book. He wrote about the war, the life of a Russian village, its problems and difficulties. Some of his novels are connected by the same characters but they live in different periods of time. The writer shows the truly picture of the village. His masterpieces were often critisized for realism and «too dark picture». Fedor Abramov combined working on novels with writing short stories and appearing on TV and radio. He died in May 1983 in Leningrad but was buried in his native village. He didn't vanage to complete some stories and a novel, that were published after his death. |